Stać cię na więcej

Napisane przez: Violetta Nowacka | Dnia: 22.04.2012

Kolejny rok upływa ci na wypełnianiu poleceń twojego szefa? Pogodziłeś się z myślą, że awans prawdopodobnie nigdy nie nastąpi? STOP. Zawsze masz szanse odkryć w sobie cechy przywódcze.

  1. Zacznij od poprawy zewnętrznego image’u
    • im lepsze masz wykształcenie, tytuł naukowy, papiery kursów doskonalących, tym lepiej. Zawsze słucha się i szanuje bardziej tego, kto ma wiedzę „podstemplowaną”.
    • Wyglądaj jak lider: wyprostuj się, dbaj o włosy i dłonie, często się uśmiechaj. Spraw sobie kilka modnych, nie tanich garniturów. Ubiór wspomaga autorytet, czasami wyzwala w ludziach uległość. W badaniach nad zachowaniami biznesmenów przeprowadzonymi na Uniwersytecie w Yale pod kierunkiem prof. R. Sternberga zauważono np., że gdy mężczyzna ubrany w elegancki garnitur wszedł na ulicę na czerwonym świetle, za nim podążyli prawie wszyscy oczekujący na chodniku. Kiedy natomiast na czerwonym świetle ruszył robotnik w kombinezonie, nikt nie zaryzykował złamania reguł ruchu.
    • Pozycję lidera łatwiej zdobyć mając do dyspozycji prestiżowe gadżety, np. dobry samochód. Im większe i lepsze auto, tym ludzie chętniej ci ufają.
       
  2. Okazuj pewność siebie.

    Okazując pewność siebie (czyli wiarę we własne możliwości), dajesz innym poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza w przełomowych wydarzeniach w firmie. Jeśli wierzysz we własne zdolności do pokonywania trudności, potrafisz zainspirować innych do rozwiązania problemu. A jeśli uczą się od ciebie, prędzej czy później zechcą, byś został ich przywódcą.

    Jeśli nie jesteś pewny siebie z natury, możesz ćwiczyć tą umiejętność:
     
    • Gdy coś cię przerasta, wyjaśnij sobie, co ta sytuacja oznacza. Odrzuć takie określenia, jak niekompetentny, czy mało inteligentny, ale sformułuj to następująco: czynność x, potrzebna do wykonania zadania, sprawia mi trudności. Muszę zdobyć konkretne umiejętności, żeby sobie z nią poradzić (wypisz, jakie).
    • Wyobrażaj sobie swój sukces w przyszłości (szczegółowo). Popatrz na zadanie z perspektywy szansy rozwoju, doskonalenia się, możliwości zdobycia awansu.
    • Zaczynaj każdy dzień od ćwiczenia: znajdź choć pięć minut rano, aby wydobyć z siebie pozytywną energię. Usiądź w spokojnym miejscu, weź głęboki oddech i przypomnij sobie swoje największe zalety, sukcesy, pochwały. Powiedz sobie, że jesteś w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom.
    • Sporządź spis swoich zalet i osiągnięć. Spisz w słupku swoje wszystkie mocne strony. Nie zapomnij o dodawaniu do tej listy nowych dokonań. Jeśli brakuje ci pomysłów, zapytaj najbliższych osób, co o tobie sądzą.
       
  3. Potrenuj charyzmę.

    Charyzma to osobisty urok i magnetyzm, które pomagają kierować innymi. Charyzmatyczna osobowość ułatwia zrobienie kariery. Dziś często liczy się ona bardziej, niż doświadczenie i kwalifikacje. Charyzmę można rozwijać:
     
    • okazuj uczucia. Wyrażaj uznanie ożywionym tonem, poklep po ramieniu, wyraź współczucie, kiedy ktoś w firmie zwierzy się z problemów osobistych.
    • Bądź szczery w wypowiedziach. Oceniaj ludzi i sytuacje bez ukrywania prawdy, ale też pozostań wrażliwy na uczucia innych. Wyrażaj jasno swoje opinie, zamiast owijać w bawełnę. Mów zawsze w 1 osobie. „myślę, sądzę, uważam”, a unikaj sądów i epitetów, „jesteś taki, owaki.”
    • Ćwicz charyzmatyczną powierzchowność, np. przez odpowiednią mimikę twarzy. Zrezygnuj z „kamiennej twarzy”. Posługuj się pełnym uśmiechem, marszcz brwi, przybieraj wesołe miny, okazuj zaskoczenie, radość, czy smutek. Ćwicz przed lustrem lub korzystaj z kamery video, myśląc o różnych nastrojach, które chcesz zobrazować. Następnie próbuj dopasować wyraz twarzy do nastroju.
    • Stosuj charyzmatyczną mowę ciała, tj. stawaj w lekkim rozkroku, z położonymi na biodra rękami. Podczas dyskusji możesz skierować palec wskazujący dłoni przed siebie, a kciuk ku górze. Taki gest świadczy o tym, że masz mocne argumenty. Gdy przemawiasz, stosuj tzw. daszek z dłoni (opuszki palców obu dłoni lekko się dotykają). Symbolicznie ten gest uznaje się jako wyraz przekonania o własnej kompetencji.
       
  4. Ćwicz sztukę porozumiewania się.
     
    • stosuj przenośnie i porównania. Używaj porównań odwołujących się do sportu, armii, przyrody, czy sukcesów uznanych na rynku firm. Oto kilka przykładów: „Już niedługo nasza firma z małej płotki ma szansę przeobrazić się w rekina.”. „Mamy szansę zdobyć ten rynek szturmem i zostać niepokonani na polu walki.”
    • Używaj barwnego języka. Pewne zwroty i słowa wzmacniają siłę wypowiedzi. Niektóre modne sformułowania: „Wiem, że tkwi w was twórczy potencjał”, zamiast „proszę o sugestie”. „Nasza firma powinna się zaprezentować na targach x., bo mają one wysoką rangę i prestiż.” „Odnieśliśmy miażdżącą przewagę”, zamiast „wyprzedziliśmy konkurencję”.
    • Inspiruj anegdotami i ciekawymi opowiadaniami. Ludzie uwielbiają słuchać historii o sukcesach innych. Można je znaleźć w książkach, prasie, telewizji, Internecie.
    • Żeby wydać się bardziej swojski, rzuć czasem jakąś krytyczną uwagę pod własnym adresem, aby przekonać ludzi, że nie jesteś idealny (choć się za takiego uważasz). Z powodzeniem stosują tą technikę prezydenci: przyznają się do małych słabości, niewiedzy czy przewinień. Wtedy paradoksalnie ich popularność wzrasta. Ludzie czują większą sympatię do przywódców, z którymi sami mogą się utożsamiać.
       
  5. Rozwijaj horyzonty myślowe.

    Myślenie szerokimi kategoriami można porównać do przeobrażania się pesymisty w optymistę. Oto rady, jak nabrać dobrych nawyków.
     
    • przestań myśleć w sposób przyziemny i koncentrować się na własnych korzyściach, gdy w perspektywie leżą sprawy wielkiej wagi, np. przyjeżdżając na naradę dyrektorów filii do centrali, godne potępienia byłoby najpierw ubiegać się o zwrot kosztów delegacji.
    • Spędzaj czas z osobami o szerokim horyzontach. Zarówno przyziemne, jak i szerokie myślenie jest zaraźliwe.
    • Czytaj prace pionierów i futurologów. Lektura prognoz ułatwia przyszłościowe spojrzenie na rzeczywistość.
    • Trenuj kreatywne myślenia
    • notuj swoje ciekawe pomysły w notatniku lub komputerze.
    • Interesuj się nowościami w twojej branży. Prenumeruj specjalistyczne pisma. Kreatywność polega na łączeniu faktów, które wcześniej nie pozostawały w żadnym związku.
    • Pasjonuj się hobby, które sprzyja kreatywnemu myśleniu: puzzle, szachy, języki obce, sztuki plastyczne.
    • Odrobina ekstrawagancji sprzyja kreatywnemu myśleniu. Pozwól sobie od czasu do czasu na małe szaleństwo, żart, czy przejaw niedojrzałości. Wielu kreatywnych ludzi to świetni dowcipnisie.
       
  6. Zdobądź zaufanie.

    Konosuke Matsushita, założyciel firmy sprzedającej produkty marki Panasonic uważa, że skuteczny lider powinien traktować pracowników jak członków rodziny. Stają się oni wtedy przyjaźni w stosunku do dyrekcji. Zacznij więc od „familiady” w stosunkach służbowych z równymi i niższymi stanowiskiem tobie. Dyrekcja szybciej zauważy i doceni lubianego pracownika, niż biurokratycznego mruka. Według amerykańskich badań, idealny lider XXI wieku powinien posiadać dwie najważniejsze cechy, niezbędne dla sprawowania przywództwa: zaufanie i uczciwość. Co robić, aby ci ufano?
     
    • Unikaj krętactwa i kontroluj to, co obiecujesz. Pamiętaj o realizacji obietnic.
    • Walcz z hipokryzją. Jeśli na przykład, krytykujesz innych za marnotrawienie służbowych pieniędzy, nie możesz przesadzać z wydatkami na delegacjach, czy urządzać z nadmiernym przepychem swojego biura.
    • Mów prawdę. Łatwiej zachować twarz, gdy nie trzeba dokładać starań, aby ukryć jakieś nieścisłości.
    • Uśmiechaj się w określonych sytuacjach; uśmiech stale przyklejony do twarzy może nasuwać domysły, że ukrywasz prawdziwe odczucia.
    • Podczas rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy: to potwierdza twoje dobre intencje.
       
  7. Sięgnij po władzę.

    Im więcej ludzi z wewnątrz firmy i sojuszników z zewnątrz będzie za tobą stało, tym szybciej zdobędziesz wpływy. Ludzie z charyzmą potrafią pozyskać kontrahentów i popleczników na spotkaniach towarzyskich. Stwórz efektywną sieć kontaktów.
    • Zaproponuj znaczącej liczbie osób wspólny lunch. Zaoferuj pomoc i gotowość do współpracy. Przedstaw gotowe korzyści z przystąpienia do twojej „sieci”.
    • zafunduj sobie efektowne wizytówki. Rozdawaj je wszystkim, którzy spełniają kryteria przydatności.
    • Szukaj kontaktów towarzyskich. Krąg przyjaciół i znajomych z dobrymi koneksjami to najszybszy i najskuteczniejszy sposób na awans.
    • Wychodź z inicjatywą. Staraj się być aktywny na targach, konferencjach, prezentacjach. Jeśli mieszkasz w hotelu, zaproś kilka osób do pokoju lub baru na drinka (na koszt firmy).

Konsultacje

Zespół psychologów i terapeutów dla dzieci, młodzieży i dorosłych zaprasza na konsultacje. Nasi psychologowie prowadzą zarówno terapię indywidualną, jak i terapię dla par oraz rodzin. Pomoc psychologiczna to nasza pasja, a nasz zespół terapeutów został stworzony po to, by pomagać ludziom na jak najszerszą skalę. Jeżeli poszukujesz dobrych specjalistów, którzy w fachowy sposób udzielą Ci wsparcia, skontaktuj się z naszym gabinetem psychologicznym w Poznaniu. Formę terapii oraz metody pracy dostosowujemy indywidualnie do potrzeb i zasobów klienta. Przyjazna psychologia to nasza wizytówka. Pomagamy także on-line.

Pomagamy także ON-LINE

Nie musisz wychodzić z domu, aby rozwiązać swoje problemy. Kontakt ON-LINE to bardzo praktyczna forma spotkań, zwłaszcza, jeśli nie mieszkasz w Poznaniu. Zapraszamy na terapię on-line lub spotkania telefoniczne.

Spotify logo
Facebook
Contact
SELF Przyjazne Terapie