Szef mnie stale krytykuje
Mam wymagającego, surowego szefa. Mimo że bardzo sumiennie podchodzę do pracy, nigdy nie słyszałam od niego słów uznania. Jeśli jednak zdarza się jakaś, nawet bardzo drobna wpadka, jest ona natychmiast zauważana. Przestaję wierzyć w to, że jestem dobrym pracownikiem. Co powinnam zrobić, by nie stracić resztek pewności siebie? Niektórzy pracodawcy uważają, że chwaląc pracowników „rozpuszczają” ich i narażają się na utratę autorytetu. Osoba, która nie potrafi chwalić, pokazuje, że nie ma zaufania do ludzi, ale i do siebie. Na szczęście coraz więcej przedstawicieli kadry zarządzającej przekonuje się, jak ważną rolę w utrzymaniu zgranego i lojalnego zespołu odgrywa słowo uznania. Korzyści wynikające z takiego sposobu zarządzania, są obustronne. Wystarczy, że o tym szefa przekonasz.
1. Nie bierz jego słów do siebie.
Kiedy po raz kolejny słyszysz krytykę, w myślach postaw szefowi fachową, psychologiczną diagnozę. „No tak, biedaczek, potrafi tylko krytykować, bo to jego jedyny sposób, aby wzbudzać respekt, poczuć się ważniejszy ode mnie, albo udowodnić sobie, jaki jest mądry i kompetentny. To przejaw jego słabości, a nie siły, czy przewagi. Tu nie chodzi o mnie, to jego problem.” Od razu poczujesz się lepiej.
2. Chwal szefa- daj mu dobry przykład
Jeśli chcesz zmiany, naucz go pochwał. Pochwały musza być jednak rozsądne i zasłużone, aby szef nie pomyślał, że się podlizujesz. Np. „to była bardzo dobra decyzja, aby wprowadzić ten nowy system. Teraz pracuje się o wiele łatwiej. Moje gratulacje.”
3. Sama domagaj się pochwał
Możesz sobie pozwolić na zwrot w żartobliwej formie, podczas mniej formalnej rozmowy, niby mimochodem „Prawda, że zrobiłam kawał dobrej roboty?”. Nie będzie miał wyjścia i przytaknie. A to już coś.
4. Korzystaj z opinii innych
Wspólnie z innymi współpracownikami opracujcie plan „samopomocy”. Ustalcie, że zamiast szefa, sami sobie mówicie miłe rzeczy. Kiedy to usłyszy, może echo problemu dotrze do niego. Jeżeli wasz zespół jest zgrany, proponuje śmielszy pomysł. Wywieście planszę, na której sami sobie przyznajecie punkty (pochwały) za dobrze wykonaną pracę. To musi podziałać na jego wyobraźnię i sprowokować do rozmów na ten temat.
5. Kiedy krytykuje, proś o konkrety
Jeśli szef ma zwyczaj krytykowania „dla zasady”, to z pewnością używa niejasnych zwrotów. Gdy nauczysz się „wytrącać mu broń z ręki”, będzie krytykował tylko w uzasadnionych okolicznościach. Sprowadzaj rozmowę od ogólników do konkretów. Kiedy szef mówi: „To jest do niczego”, sprecyzuj: „Dobrze, ale co konkretnie jest do niczego? (specjalnie powtórz to sformułowanie). „Oczywiście, poprawię to. Czy jak poprawię x., to będzie dobrze?”
6. Powiedz, jak się czujesz
Zależy mi na mojej pracy. Zawsze staram się wykonywać moje obowiązki sumiennie i wkładam w prace całe moje serce. Abym mogła pracować jeszcze lepiej, potrzebne są opinie co do efektów mojej pracy. Jestem panu wdzięczna za krytyczne uwagi; uświadamiają mi, jak pracować lepiej. Ale brakuje mi informacji o tym, co robię dobrze. Pochwały są mi potrzebne tak samo jak mądra krytyka: dają mi poczucie, że warto się starać, że jestem doceniona za sukcesy. Byłoby mi miło usłyszeć od czasu do czasu pozytywną informację na temat mojej pracy.
7. Pokaż mu korzyści wynikające z chwalenia
Pochwała mnie dowartościowuje. Czy pan wie, że z badań wynika, że dowartościowani pracownicy rzadziej chorują, są bardziej wytrwali w dążeniu do celów, są bardziej wydajni, lojalni i przynoszą firmie więcej zysków? Poza tym są mniej konfliktowi. Jeśli jesteś w dobrych układach z szefem, pozwól sobie na osobiste zwierzenie, np. o swoim dzieciństwie. „Kiedy rodzice mnie chwalili, czułam, że wszystko jest łatwe i możliwe do osiągnięcia. Chciało mi się pracować z własnej woli, a nie dlatego, że mi kazano. Do dziś uważam, że pochwała ma większą moc niż krytyka.”
8. Popularne są szkolenia dla kadry zarządzającej z zakresu motywowania pracowników.
Użyj wpływów, aby dotrzeć do jego doradców. Byłoby idealnie, gdyby udało się go przekonać, że takie szkolenie to dobra inwestycja dla firmy. Na szkoleniu dowiedziałby się ogromnej roli pochwał i mógłby zmienić swoją krytyczną postawę.
9. Zmień stanowisko lub pracę
Niełatwo to zrobić na tak trudnym rynku pracy. Może jednak uda się zawalczyć o zmianę działu i zostać w firmie, ale wyrwać się spod ręki krytycznego szefa. Jeśli jednak czujesz, że praca w takiej atmosferze jest nie do zniesienia, szukaj innej posady. Dobre samopoczucie jest przecież najważniejsze.