10 sposobów na wyższe IQ

Napisane przez: Violetta Nowacka | Dnia: 13.01.2015

Iloraz inteligencji, jak pokazały liczne badania ostatnich dziesięciu lat, można podnieść nawet o kilkadziesiąt punktów! Sposobów jest wiele: od ciężkiej pracy umysłowej po przyjemności, takie jak jedzenie, muzyka i sen. Wybierz coś dla siebie!

1. Pigułka na mądrość

Tabletki z wyciągiem z szałwii poprawiają kondycję mózgu i pamięć. Szałwia blokuje enzym rozkładający acetylocholinę, substancję przenoszącą informacje między neuronami, bez skutków ubocznych. Wyniki badań są tak dobre, że rozważa się podawanie szałwii pacjentom chorym na alzheimera.
Trwają też badania nad inną pigułką mądrości: Prof. Tim Tully i noblista prof. Eric Kande, twierdzą, że funkcją mózgu-zapamiętywaniem można genetycznie sterować. Badania na ślimakach i muszkach owocowych były zaskakujące: na sutek genetycznych modyfikacji- wprowadzeniu dodatkowej kopii genu, który stale wytwarzał białko CREB odpowiedzialne za proces powstawania pamięci długotrwałej, owady uczyły się omijania niebezpieczeństw 10-krotnie szybciej. Po prostu wzrosła ich inteligencja! Zadaniem pigułki pamięci byłoby wspomaganie produkcji białka CREB.

2. Inteligentna dieta

Australijczycy z University of Sydney udowodnili, że odżywka sportowa -kreatyna poprawia pamięć. Kreatyna, zawarta w mięsie, służy więc mózgowi! Wegetarianie, uczestnicy eksperymentu codziennie dostawali ilość kreatyny odpowiadającą zjedzeniu 2 kg mięsa! Efekty to lepsze wyniki w rozwiązywaniu testów przestrzennych i dłuższe ciągi zapamiętywanych cyfr. Warto jeść też  pestki dyni. Zwiększone ilości zawartego w nich cynku wykrywa się w organizmach dzieci o wybitnej inteligencji. Zbawienny wpływ na pamięć ma witamina C – obecna w cytrynie, ananasie i marchwi. W szybkim przyswajaniu informacji pomagają bogate w potas banany. Ryby morskie dostarczają mózgowi budulca, czyli kwasów tłuszczowych. Soja i pieczywo z pełnego przemiału nie tylko poprawiają pamięć, ale też przyspieszają wymianę informacji w mózgu. Dla układu nerwowego ważny jest magnez obecny w soi lub preparatach (np. dolomit). Dzięki dużej zawartości potasu winogrona poprawiają dotlenienie mózgu i zwiększają chłonność umysłu. Z kolei woda pomaga w przemianach biochemicznych w mózgu i sprzyja efektywnemu uczeniu się.

3.  Zapamiętuj obrazami

Przeciętny człowiek nie wykorzystuje w pełni możliwości swojego umysłu- do nauki wykorzystuje lewą półkulę mózgu, uczy się poprzez powtarzanie materiału i ….szybko zapomina. Aby wyjść na spotkanie superinteligencji, warto sięgnąć po nowe techniki zapamiętywania- mnemotechniki, które ćwiczą zwłaszcza prawą półkulę, przez co istotnie zwiększają potencjał intelektualny nawet przeciętniaka. Aktywność prawej półkuli zapewnia pamięć długotrwałą.

Mnemotechniki polegają na nauczeniu myślenia obrazami, ponieważ łatwiej je zapamiętujemy niż słowa czy liczby. Oto kilka prostych zasad: Pojedyncze pojęcie kojarzymy z określonym obrazem (coś, co można zobaczyć) np. nazwisko Jerzego Rogalskiego kojarzymy np. z jeżem konsumującym rogala.  Jeśli mamy do zapamiętania więcej słów, obrazy im odpowiadające łączymy ze sobą, tak, aby powstał z tego łańcuch skojarzeń (najlepiej śmiesznych, niecodziennych). Tworząc ciągi z łatwością można zapamiętać nawet 50 słów w kolejności. Podobnie możemy uczyć się liczb, języków, wzorów, nazw własnych, czy polskich słów pochodzenia zagranicznego. Warto też uruchamiać wyobraźnię i zmysły. Jeśli na dźwięk słowa „lipa” wyobrazimy sobie, jak ona wygląda, szumi i pachnie, to pobudzamy do zapamiętywania bardzo dużą część mózgu. Amerykańscy naukowcy udowodnili niedawno, że lepiej zapamiętujemy sceny kolorowe niż czarno-białe. W Polsce organizowane są kursy technik pamięciowych. Kurs trwa około sześciu-ośmiu tygodni, odbywa się dwa razy w tygodniu po dwie godziny dziennie.

4. Szkoły szybkiego czytania.

Mistrzyni Polski czytała 46 482 słów na minutę! Przeciętny człowiek, który czyta 150-200 słów na minutę też może zbliżyć się do imponującego rekordu. Rozpowszechnione już w Polsce szkoły szybkiego czytania oferują pomoc w rozwijaniu umiejętności niezależnie od wrodzonych predyspozycji. Ludzie z tak rozwiniętym talentem dosłownie połykają książkową wiedzę ponad dwudziestokrotnie szybciej od niewtajemniczonych. Możesz więc zostać omnibusem nie czekając, aż stuknie ci sześćdziesiątka. W szkołach wykorzystuje się techniki Tony’ego Buzana, światowego autorytetu w dziedzinie metod pracy umysłowej. Stworzył on m.in. nowy sposób odbierania i notowania informacji, zupełnie odchodzący od czytania „linijka po linijce”. Wzrok „uczy się” ogarniać jak największą przestrzeń strony i wyławiać z niej najistotniejsze informacje, co wielokrotnie przyspiesza proces czytania. Standardowy kurs trwa od 24 do 50 godzin. Zanim zdecydujesz się na wybór szkoły, sprawdź, jak długo istnieje na rynku i co oferuje.

5. Bierz lekcje muzyki

Chińscy naukowcy dowiedli, że lekcje muzyki ćwiczą pamięć słuchową, dzięki której łatwiej zapamiętujemy słowa wypowiadane na głos niż np. powtarzane w myślach. Zaprzestanie ćwiczeń nie powoduje utraty już zdobytych umiejętności. Psychologowie pod kierownictwem Agnes Chan z Uniwersytetu w Hongkongu zbadali 90 uczniów. Okazało się, że uczniowie, którzy grali w orkiestrze i chodzili na lekcje muzyki, byli w stanie zapamiętać znacznie więcej słów niż ich koledzy. Im dłużej uczyli się muzyki,  tym lepiej i szybciej zapamiętywali słowa. Nie odkryto natomiast żadnej zależności między nauką muzyki a pamięcią wzrokową. Badacze doszli więc do wniosku, że lekcje muzyki usprawniają lewą półkulę mózgową, która jest odpowiedzialna za uczenie się słów. Lekcje muzyki przyczyniają się do trwałego podniesienia sprawności lewego płata skroniowego, dzięki czemu myślimy szybciej i sprawniej posługujemy się słowami.

6. Słuchaj Mozarta

Don Campbell, znany terapeuta, autor książki „Efekt Mozarta” twierdzi, że słuchanie muzyki tego kompozytora i innych klasyków obniża stres, pozytywnie wpływa na układ nerwowy, pracę zmysłów i sprawność fizyczną. Odważni uważają, że podnosi iloraz inteligencji. Z badań przeprowadzonych w 1993 r. wynika, że uczniowie słuchający Mozarta osiągnęli wyższe wyniki w teście inteligencji. Dowiedziono także, że słuchanie muzyki klasycznej we wczesnych latach życia pomaga budować połączenia komórek nerwowych, które mają wpływ na rozwój języka, pamięci i poczucia przestrzeni. Podczas ćwiczeń przy muzyce poprawia się pamięć i koncentracja. Specjalnie ułożone kompozycje złożone z utworów muzyki klasycznej i chorałów gregoriańskich, o wysokich częstotliwościach dźwięków, są zgodne z rytmem pracy serca. Pomagają w  dopasowaniu odpowiedniego zachowania do tego, co aktualnie czujemy, w zrozumieniu świata uczuć. Stajemy się bardziej inteligentni emocjonalnie i lepiej radzimy sobie w życiu.

7. Daj się ponieść emocjom

Zapamiętujemy więcej i lepiej, kiedy się czegoś boimy, lub przeżywamy euforię. Silne emocje trenują umysł! Dzięki nim niezbadane dotąd obszary mózgu zasilą nasze dotychczasowe IQ. Zapamiętywanie informacji „w strachu” jest wynikiem fali adrenaliny, która zalewa organizm. Dlatego pamiętamy zwykłe czynności, które akurat wykonywaliśmy, gdy dowiedzieliśmy się np. o śmierci kogoś bliskiego. Kirsty Nielson z University of Wisconsin, badaczka mózgu, przeprowadziła eksperyment: 33 młodych ludzi poproszono o nauczenie się listy 30 rzeczowników. Zaraz po zakończeniu nauki sprawdzono efekty, a następnie badanych podzielono na dwie grupy. Każdej z nich wyświetlono film na wideo. 17 osób obejrzało operację dentystyczną. Pozostałych 16 badanych w tym samym czasie oglądało nudną instrukcję mycia zębów. Pół godziny później osoby, które obejrzały krwawą operację, pamiętały o wiele więcej słów (nawet po 24 godzinach od eksperymentu). Neurobiolodzy z Orlando twierdzą, że wystarczy włączyć jakiekolwiek emocje, a lepiej zapamiętamy nawet mało istotną rzecz. Dr Kirsty Nielson uważa, że jeśli zależy nam, by coś zapamiętać, trzeba wprowadzić się w stan choćby lekkiego pobudzenia. Wystarczy ściskanie ręką gumowego kółka (za pomocą takiego urządzenia wspinacze wzmacniają mięśnie palców).

8. Wysypiaj się

Uczeni dowiedli, że mózg działa sprawniej, kiedy pozwalamy mu spać, przy czym najważniejsza dla intelektu jest faza snu wolnofalowego, czyli tego, w który zapadamy tuż po zaśnięciu. Dlaczego? Ponieważ to właśnie podczas owej fazy mózg „odtwarza” nowo poznane wydarzenia i w ten sposób wzmacnia nowe połączenia między komórkami nerwowymi. To najprawdopodobniej wtedy wydziela najwięcej czynników wzrostu neuronów (np. neurotropin), które są odpowiedzialne za tworzenia się połączeń nerwowych, a więc sprawność umysłową. A dużo sprawnych połączeń- to inteligentny mózg. Nie pozwól więc, by ktokolwiek, lub cokolwiek przerywało ci błogi sen: wyłącz komórkę, stacjonarny telefon i uszczelnij okna, a twój mózg ci podziękuje. Jeśli masz głośnych sąsiadów, albo sen jak zając- pomyśl o stoperach.

9. Rozwiązuj łamigłówki, układaj klocki i puzzle

Poprzez regularne rozwiązywanie testów, łamigłówek, gier z wykorzystaniem technik strategicznych, poszerzamy zasób słownictwa, zwiększamy sprawność arytmetyczną, skojarzeniową, analityczną i przestrzenną. Dzięki temu w życiu lepiej wykorzystujemy posiadany iloraz inteligencji. Zamiast wieczoru przed telewizorem z piwem i popcornem, zaproś kumpli na scrable, partyjkę szachów, czy brydża. Zamiast bilarda- wybierz układankę puzzli z tysiąca części, klocki-układanki dla dorosłych, albo zabierz się za dobrą krzyżówkę. Oczywiście nie tę z brukowca.

10. Medytuj i uprawiaj jogę

Już starożytni hindusi docenili rolę jogi i medytacji w trenowaniu umysłu. Joga, czyli połączenie sportu i medytacji to świetny sposób na szare komórki.  Techniki jogi to kompleksowa praca z ciałem i umysłem: wzmacnia kondycję ciała, dotlenia umysł poprzez ćwiczenia oddechowe, a relaksacja, kontemplacja i pozytywny sposób myślenia prowadzi prostą drogą, jak twierdzą instruktorzy jogi, do fizycznego i psychicznego zdrowia. Pomaga pozbyć się kompleksów, które blokują intelektualny potencjał i otwierają na wiedzę.

Pomocnie książki:

IQ Testy. 400 sposobów na zwiększenie sprawności umysłu, Philip Carter i Ken Russell

Książka zawiera 10 testów do mierzenia współczynnika inteligencji. Zawiera klucz, dzięki któremu możesz ocenić własne wyniki z poszczególnych testów oraz wynik końcowy. Potraktuj testowe pytania jako wyzwanie dla umysłu i uwierz we własne możliwości. Zwiększysz swoje szanse przed zabraniem się za rozwiązywanie innych testów na inteligencję.

Przepis na geniusza. Jak doskonalić swoje IQ poprzez właściwe odżywianie i styl życia, Stephen Langer, James Scheer

Możesz wyostrzyć swoje myślenie, poprawić zdolności rozumowania i mieć niebanalne pomysły. Badania potwierdzają, że przez właściwe odżywianie i aktywność fizyczną poprawia się ukrwienie mózgu, a dzięki temu- sprawność umysłu. Dzięki wiedzy z poradnika poprawimy zdolność zapamiętywania. Autorzy wyjaśniają jak określić i usunąć czynniki ograniczające pamięć oraz usprawnić proces myślenia. Opierając się na badaniach z dziedziny neuroanatomii, gerontologii, żywienia i endokrynologii autorzy dostarczają praktycznych uwag na temat podnoszenia ilorazu inteligencji.

Konsultacje

Zespół psychologów i terapeutów dla dzieci, młodzieży i dorosłych zaprasza na konsultacje. Nasi psychologowie prowadzą zarówno terapię indywidualną, jak i terapię dla par oraz rodzin. Pomoc psychologiczna to nasza pasja, a nasz zespół terapeutów został stworzony po to, by pomagać ludziom na jak najszerszą skalę. Jeżeli poszukujesz dobrych specjalistów, którzy w fachowy sposób udzielą Ci wsparcia, skontaktuj się z naszym gabinetem psychologicznym w Poznaniu. Formę terapii oraz metody pracy dostosowujemy indywidualnie do potrzeb i zasobów klienta. Przyjazna psychologia to nasza wizytówka. Pomagamy także on-line.

Pomagamy także ON-LINE

Nie musisz wychodzić z domu, aby rozwiązać swoje problemy. Kontakt ON-LINE to bardzo praktyczna forma spotkań, zwłaszcza, jeśli nie mieszkasz w Poznaniu. Zapraszamy na terapię on-line lub spotkania telefoniczne.

Facebook
Contact

Umów się do psychologa

Chcesz umówić się na wizytę? Zapraszamy do kontaktu z sekretariatem!

Umów się na wizytę!